Worldschooling is a form of "home-schooling" but doesn´t often occur in the home. Worldschoolers can or cannot follow a curriculum. Worldschoolers can be many kinds from homeschoolers that follow curriculums to radical unschoolers. It is up to the families what they do.
Worldschoolers are often travelling families that travel for a longer or shorter time. They can also be families that don´t travel but are eager to explore the world from their homes.
hej! Vilket spännande projekt, jag följer dig!
ReplyDeleteLåter spännande, ska läsa eran sida :)
ReplyDeleteVilket spännande koncept! :) Det där med att inte överhuvudtaget följa en läroplan känns lite främmande dock, men å andra sidan är det också egentligen en lite konstig tanke att alla barn ska följa läroplanen till punkt och pricka utan minsta ifrågasättande till om just den statligt bestämda läroplanen är det allra bästa. Men jag antar väl att en obligatorisk läroplan tagits fram för att barnen senare ska ha så lika möjligheter som det går vad gäller vidare studier och arbetsliv etc. Det är ett stort ansvar för föräldern om det är denne som ska avgöra vad ens barn ska lära sig, och inte lära sig, för att klara sig så bra som möjligt i livet. Men den som är beredd att ta det ansvaret kan väl få göra det antar jag :)
ReplyDeleteHej Marvelicious! Angående "Men jag antar väl att en obligatorisk läroplan tagits fram för att barnen senare ska ha så lika möjligheter som det går vad gäller vidare studier och arbetsliv etc. Det är ett stort ansvar för föräldern om det är denne som ska avgöra vad ens barn ska lära sig, och inte lära sig, för att klara sig så bra som möjligt i livet." så får du fråga dig vem som har tagit fram den obligatoriska skolplanen och vad är för mål för den för när du ser resultaten så får du nog fråga dig en gång till om det verkligen är för allas bästa? Det där med lika möjligheter innebär som det ser ut nu lika dåliga möjligheter. Det här väcker faktiskt en hel del frågor för i det svenska systemet har föräldern ett väldigt litet ansvar för barnen..tja, det är egentligen inte ditt eget barn ens under den tid barnet måste spendera för skolan, så det är ett sätt att komma undan ansvarstagandet för att kunna stöpa barnen i den form som passar dem för att skapa "goda" samhällsmedborgare som betalar skatt och gör som de blir tillsagda. Och de som inte passar sållas ut genom mobbing osv. Hela iden med hemskolning är ju tvärtom. Där är familjen viktig och där är det viktigt att barnet blir sett. I unschooling låter man barnet själv styra dess inlärning och på så vis blir barnet mycket engagerat. Problemet med skolan är ju också att barnen inte blir intresserade utan det de är intresserade av är att vänta på att hitta på något efteråt. De här skolbarnen är inget vidare för arbetsmarknaden enligt min erfarenhet som arbetsgivare. Vi har föredragit att anställa personer som är engagerade och självlärda. De stora universiteten föredrar också hemskolade barn.
DeleteSom speciallärare har jag ofta sagt till de elever som avskyr vissa ämnen i skolan att "grundskolan är som ett smörgåsbord framtaget för att passa alla. En del saker på bordet gillar man och en del inte. Problemet är bara att man inte får välja utan man måste smaka av samma saker - vare sig de är goda eller äckliga - om och om igen under 9 skolår. Sen kan man själv få välja vad man vill äta när man börjar gymnasiet." När man ser på saken på det viset så är det ju helt enkelt galet att alla elever oavsett intresse, förmågor, inlärningstilar etc ska lära sig samma saker. Jag har svårt att se logiken i detta. Och ännu mer svårmotiverat har det blivit sen min egen son (som har en NPF-diagnos) får underkänt i svenska FÖR ATT HAN INTE KAN SKRIVA LÄSLIGT!! Jag blir helt matt - hans svårigheter med finmotoriken gör att detta är extra svårt för honom och därför ska han alltså framstå som misslyckad? Vad utsätter vi våra barn för egentligen?
ReplyDelete